Přátelé a partneři


Převzetí a předání lodi - dva velmi důležité okamžiky v charteru

Převzetí lodě - Loď přebíráte od zodpovědného pracovníka společnosti. Máte k dispozici inventární seznam vybavení lodi. Bod po bodě je třeba všechno zkontrolovat. Pokud vám předávající ukáže kdesi v přídi haldu záchranných vest, není možné se s tímto spokojit, ale všechny přepočítat a aspoň pohledem zkontrolovat, v jakém jsou stavu. Stejně pak přistupovat i k ostatním věcem.

U elektrických zařízení zkontrolovat, jestli tato jsou funkční a nechat si přesně, třeba i několikrát, vysvětlit, jak pracují. Zkontrolovat stav baterií. Nikdy se nedá zcela věřit ukazatelům stavu paliva. Například opravdu plná, je nádrž, kde ručička je až za nejvyšším znamínkem. Pokud je jen přímo na horní hranici, patrně již v nádrži chybí pět až deset litrů paliva. Někdy se, ne tedy přímo při předání lodi, vyplatí odmontovat víko přímo na nádrži a vizuálně se ujistit.

Nechte si nastartovat motor a je dobré s lodí vyjet a opět zacouvat, minimálně se tím ujistíte, že propeller je funkční a na svém místě. Posádka před vámi mohla při zajíždění zachytit mooring a nemuselo se na to přijít. V okamžiku, kdy vyjedete s převzatou lodí, již nikdy nedokážete, že to udělal někdo jiný. Stejně tak se nedá slepě důvěřovat hloubkoměru. Jeho vykazované hodnoty je lepší ověřit olovnicí a to aspoň na dvou rozdílných hloubkách. Tím si vypočtete průměr případné úchylky, se kterou pak můžete počítat. Ale ten asi opravdu při převzetí lodě nestihnete proměřit. Co se však stačit musí, je vyzkoušení vysílačky. Někdy je slyšet jen vás, nebo naopak není. Na argument, že na moři to bude již v pořádku, protože v přístavu je problém, rozhodně nedejte a trvejte na nápravě. Většinou je problém s anténou.

Zkontrolujte stav plachet. Všechny se musí vytáhnout a prohlídnout. Posádka před vámi mohla vrátit plachtu roztrženou a předávající měl dost jiných starostí a nezkontroloval je. Pozor u opravovaných plachet, buď, vám plachty vymění, ale většinou se vyplatí k předávacímu protokolu přiložit nákres plachty, kde vyznačíte opravené místo. Za takové plachty již nemůžete ručit. Na každé lodi musí být gumový člun. Při převzetí musí být nafouknutý, a jestli si objednáte i přívěsný motor, rozhodně ho vyzkoušejte a informujte se jaké je palivo a jeho poměry s olejem.

Součástí povinné výbavy lodi jsou i aktuální mapy pro celou oblast. Všechny si pozorně prohlédněte, jestli některá do sady nechybí a jestli jsou v čitelném a nepoškozeném stavu. V zastoupení je vždy dostatek náhradních. Seznamte se podrobně se všemi ventily a uzávěry vody, toalety a plynu. I když znáte dobře, jak funguje toaleta, nechejte si toto názorně předvést, jednak může pracovat trochu odlišně a hlavně zjistíte, jestli vůbec pracuje a není například ucpaná. Není to pak záviděníhodná oprava. Při zpětném navracení lodě zjistíte, že to pro přebírajícího bude velmi podstatné zkontrolovat. Na většině lodí jsou plynové vařiče. Praxí je jedna poloplná láhev zapojená a jedna plná náhradní. Zkontrolujte, v Chorvatsku se například náhradní plyn velmi špatně shání, zvláště když nevíte kam jít. Restaurace se pak nepříjemně prodraží a vyhladovělé posádky riskují vysokou pokutu za rozdělávání ohně, když vaří tajně na břehu.

Shrnutím je, i když jste unavení po cestě, vaše posádka se chce již nalodit, přátelský předávající vás uspěchaně přesvědčuje, že loď je naprosto O.K., nedbejte a věnujte se všemu naplno. Když vám převzetí bude trvat hodinu, rozhodně na tom neproděláte.

Odevzdání lodě - zde se budou naopak snažit pracovníci společnosti. Ale je několik rad, které vám mohou pomoci.

Za prvé, když s lodí budete vyjíždět z domovské maríny a pak se sem navracet, snažte se o co nejlepší manévr. Vždy vás někdo sleduje a pokud uvidí, že loď neovládáte vy, ale ona vás, očekávají pak samozřejmě i nějaká ta poškození. Vyjíždět a zajíždět by měl proto ten nejzkušenější z posádky a ostatní mu musí maximálně asistovat.

Za druhé, i když máte v ceně závěrečný úklid lodi, nebo si ho hradíte extra, vyplatí se loď uklidit a hlavně na palubě srovnat co nejprecizněji všechna lana. Posádky, které mají šnečky vždy působí, že se k lodi chovaly dobře. Pokud jste něco rozbili, je na vašem svědomí, jestli to oznámíte. Ale přehnané tvrzení, že vše je v pořádku doprovázené přílišnou spokojeností a chválou lodi, je zkušenému podezřelá. Stejně tak vesty naházené mimoděk na propálené matraci spíše upozorní než zamaskují. Některé, charterem zkušené posádky, k zamaskování vážnějších nedostatků, přiznají rozbití dvou skleniček a pak dávají najevo svojí celkovou nespokojenost s lodí a se službami celkem. Často se jim podaří přebírajícího zaměstnance společnosti tak znechutit, že tento radši loď převezme bez větší kontroly. A pak můžete přijet na loď zrovna Vy...

Řešení vzniklých problémů - O všem je třeba informovat charterovou společnost, ať již v místě, nebo jejího zástupce, u kterého jste si loď objednávali. Nikdy nedejte na ústní domluvy. Každou dohodu je třeba napsat a vzájemně si potvrdit. Když se Vám podaří loď poškodit, udělejte si fotografii stavu.

kapitánské průkazy - V praxi vám loď půjčí na jakýkoliv typ mořského průkazu. Pro charterovou společnost může být spíše zajímavé, jak máte průkaz dlouho. Protože toto je jediným, byť diskutabilní důkazem vašich zkušeností. Jestli je platnější průkaz, ten, či onen, není stanoveno. Je věcí osobní odpovědnosti každého kapitána, aby se nevydával, jako kapitán lodi na moře, když není dostatečně zkušený a znalý. Vystavuje tím riziku svoje okolí a i sám sebe.

 

-- převzato --

 Neděle, 29. březen 2020
Euro. Used by 15 memberstates and 6 contries or areas outside the European union. EUR       
Česká koruna CZK       
Croatian kuna HRK       
Hungarian forint HUF       
Brno
11 °C

Blíží se

Žádné události
Registrovaných:149

Právě je Online

16 hostů a žádný člen

10274143
Dnes
Tento týden
Tento měsíc
870
10537
52385

Vaše IP: 35.175.121.230
Čas: 29.03.2020, 17:42